#HicieronHistoria: agranant estereotips de gènere en la ciència

22 de maig 2024

Quan es parla d’avanços científics, se sol pensar en homes amb bata i corbata. Tot i això, molts descobriments i invents han tingut lloc gràcies a dones, dedicades i no dedicades a la ciència. Un exemple és Beatrix Potter, autora de llibres infantils,  il·lustradora científica i, menys coneguda per això, pioner de la micologia. L’exposició #HicieronHistoria viatja per insituts i col·legis de la província d’Alacant, el seu objectiu és trencar amb els estereotips de gènere en estos àmbits; començant per les aules.

#HicieronHistoriaEn castellà, valencà i anglés, l’exposició de la Universitat Miguel Hernández d’Elx destaca dones que  van veure alguna cosa a millorar en el món i es posaren a la feina. La presentació roman durant dues setmanes a un institut de la província alacantina, amb la idea d’aplegar a quants més centres siga possible.

Esta segona edició de #HicieronHisotira destaca, d’entre altres, les figures de Mary Anderson (EE.UU., 1866-1953), empresària i inventora de l’eixugaparabrisa; Pratibha Gai (India, n.1948), física i inventora del microscopi electrònic de resolució atòmica; Valerie Hunter Gordon (Gran Bretaña, 1921-2016), mestressa de casa, inventora de lbolquer d’un sol ús ecol·lògic; Vivian Wing-Wah Yam, 任詠華 (Hong Kong, n. 1963), químca i inventora de la tecnologia OLED y Margarita Salas Falgueras (España, 1938-2019), bioquímica i inventora d’un amplificador d’ADN.

El passat 9 de febrer, amb motiu del Dia Mundial de la Dona i la Xiqueta en la Ciència, la UMH inaugurava l’exposició #HicieronHistoria, cofinançada per NeurotechEU. La proposta ha sigut organitzada i duta a terme per la Unitat de Cultura Científica i Innovació de la UMH.  Responsables i docents de col·legis de primària i instituts poden reservar l’exposició a través de la web UMH Sapiens.